לוגו אוניברסיטת חיפה

כותרת ארכיון הסיפור העממי בישראל

לוגו הפקולטה למדעי הרוח

big top image

ייסודו של ארכיון

רבים האנשים אשר יצרו את אסע"י.  הראשון שבהם הוא פרופ' דב נוי אשר יזם את איסוף סיפורי העם שבפי בני העדות השונות החיים בישראל.  הסיפורים הראשונים שנרשמו באסע"י הגיעו למדור "מפי העם", כאשר דב נוי היה עורך המוסף השבועי לספרות של העיתון לעולים "אומר".  האוסף נבנה מסיפורים שנמסרו בעל פה, ועברו מדור לדור.   בשנת 1955 אוסף זה נכלל במסגרת המוסיאון לאתנולוגיה ופולקלור של עיריית חיפה בראשות אבא חושי ז"ל.  דב נוי ניהל את המוזיאון עד שנת  1983,  שבה עבר הארכיון למשכנו הנוכחי באוניברסיטת חיפה.  

בין השנים 1983- 1995, פרופ' עליזה שנהר כיהנה כראש האקדמי של אסע"י.  משנת 1995 ועד שנת 2014, פרופ' חיה בר יצחק היתה הראש האקדמי של הארכיון.  עדנה היכל החלה דרכה בשנת 1964 כאחראית על אוסף סיפורי העם שבמוסיאון לאתנולוגיה ופולקלור.  היא שימשה מאז כמרכזת מדעית של הארכיון עד חודש ספטמבר 2003.  מחודש אוקטובר 2003 הצטרפה דר' עידית פינטל-גינסברג לאסע"י כמרכזת מדעית של הארכיון וכיהנה בתקפידה זה עד לפרישתה בשנת 2014. החליפה אותה ד"ר חיה מילוא. 

כל סיפור שנאסף נקלט בקפידה, הודפס או נרשם ותוייק בליווי תיעוד מפורט.  אוסף הארכיון הורחב גם לסיפורים עכשוויים, שלא עברו מדור לדור, ונקלטים בו גם סיפורים אישיים. 
בימים אלה, מושקעים מאמצים רבים להתאים את אסע"י לטכנולוגיות של המאה ה 21.  הסיפורים שבאוסף נסרקו וקיימים עתה גם בפורמאט דיגיטלי.   

אסע"י מנוהל על ידי מועצה מדעית, שבראשה עומדת פרופ' דינה שטיין, חברים בה מנהליו לשעבר של הארכיון ונציגים מכל האוניברסיטאות בארץ.  המועצה מתכנסת פעם בשנה לקבלת דו"ח על הנעשה במהלך השנה שחלפה, ודנה בכיווני פיתוח ונושאים עקרוניים שונים.

 
הראשים האקדמיים של  אסע"י לדורותיהם
מימין לשמאל: פרופ' חיה בר-יצחק, פרופ' דב נוי, פרופ' עליזה שנהר
בטקס קריאת אסע"י על שם מייסדו, 28 בנובמבר 2001
 
ednaidit
 
הרכזות המדעיות של אסע"י מימין לשמאל: ד"ר עידית פינטל גינסברג ועדנה היכל
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

ארכיון הסיפור העממי בישראל ע"ש דב נוי (אסע"י)
שדרות אבא חושי 199, הר הכרמל, חיפה 3498838 | טל': 8240726 –  04  Tel | פקס: 8249721 –  04 Fax | דוא"ל: IFArchives@univ.haifa.ac.il
Abba Houshi Avenue, Mount Carmel, Haifa  3498838 Israel
עיצוב והקמת אתר: עדן אוריון ושני זילברמן, אגף מחשוב ומערכות מידע